Alweer een maand in het buitenland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pim Willemsen - WaarBenJij.nu Alweer een maand in het buitenland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Pim Willemsen - WaarBenJij.nu

Alweer een maand in het buitenland

Door: Pim Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Pim

09 Maart 2015 | Singapore, Singapore

Inmiddels ben ik alweer bijna een maand in Singapore, dan zijn er vanzelfsprekend zaken die op gaan vallen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: op scooters en motoren hebben veel Aziaten een vest/jas achterstevoren aan; er wordt enorm veel gebouwd hier, op het moment 5 nieuwe MRT (metro) lijnen. De overheid heeft besloten dat iedereen binnen 5 minuten loopafstand van een MRT-station moet wonen; Naast 5 nieuwe MRT-lijnen worden er ook overal woonflats uit de grond gestampt. De populatie van 5,5 miljoen, dichtheid van bijna 8000 inwoners per km2 (2013), is nog steeds groeiende, resulterend in wonen met een paar duizend andere personen in een woontoren; Misschien wel het meest opvallende zijn de voorrangsregels voor ambulances, die lijken er niet te zijn. Ambulances met zwaailichten stoppen ook voor zebrapaden en rode verkeerslichten.

Net na het vorige reisverslag, barstte het Chinees nieuwjaar los (18 februari was New Year’s eve), dit betekende een lang weekend vrij. Op de eerste dag van het jaar van de geit moest Chinatown dan ook bezocht worden. Chinees nieuwjaar wordt hier voornamelijk gezien als een familie bijeenkomst, dit zorgde voor een relatief rustig Chinatown (volgens de kenners, echter was het alsnog behoorlijk druk). Naast verschillende mooie tempels alleen van buiten gezien te hebben, omdat een korte broek niet passend is om naar binnen te gaan, was het ook mogelijk om een hoop onzin voor weinig geld te kopen (Made in China). Chinatown is echter wel de plek om heerlijk eten en drinken te kopen, hier heb ik dan ook m’n eerste verse gekoelde kokosnoot gedronken. De dag werd afgesloten op Malacca Bridge, een brug waar veel studenten vertoeven met een biertje (veel goedkoper dan in de naburige uitgaansgelegenheden, daar betaal je al gauw 10 euro voor een getapt biertje), waar een lekker koel briesje waait, het gezellig druk is en naarmate de duisternis invalt het genieten is van het uitzicht.
De tweede vrije dag van het nieuwjaar (vrijdag), werd er door een aantal studenten, Phd’ers en Post docs van de afdeling geografie gezamenlijk gegeten. Dit was een goede afwisseling na een dag bezig te zijn geweest voor het afstuderen. Een Chinese traditie is het bereiden en eten van dumplings (zie foto’s). Dit zijn gevulde deeghapjes, één van de vullingen was varkensvlees, gember, water kastanje, bamboo en nog een aantal fijngesneden ingrediënten. Na het maken kunnen de deeghapjes gekookt of gebakken worden in een pan. De laatste methode zorgt voor een heerlijke krokante buitenkant. Afgelopen weekend werd dit bij het huis waar ik nu zo’n drie weken woon herhaald. Nu werd echter ook het deeg volledig zelfgemaakt, dit bleek nog smakelijker te zijn.
Na twee dagen vrij, brak het echte weekend aan, tijd om weer aan de slag te zijn... Ik kon voor het eerst richting de mangrove (Mandai) waar ik zelf ook metingen ga doen. Een ideaal moment om wat apparatuur te testen, namelijk een sediment trap (canvas, kunststof of filter waarop sediment gedurende een specifiek getij neergelegd wordt, zodat gemeten kan worden hoeveel sediment er in de mangrove bijkomt). Naast het opdoen van ervaring in veldwerk, kon ik ook zwemmen in de mangrove, wat indrukwekkend was.

Inmiddels waren de Acoustic Doppler Velocimeters (ADV’s) waarmee stroomsnelheden en opgeloste sediment concentraties gemeten gaan worden gevonden. Deze apparatuur is afgelopen weken uitvoerig getest, en gecalibreerd. Om de ADV’s in het veld te gebruiken, moesten er nog klemmen in elkaar geknutseld worden. Nu zijn er in Singapore geen echte bouwmarkten, er is wel een gebied waar allemaal hardware stores zijn. Je kan echter niet van buiten zien wat ze wel en niet hebben, dus na veel rondvragen en het ontwerp van de klemmen tijdens het kopen van onderdelen aan te passen, zijn er nu fatsoenlijke klemmen. Die hopelijk in het veld ook de stroming kunnen weerstaan. Het gebied met de verschillende hardware stores ligt naast Little India, een soort Chinatown voor bijna vanzelfsprekend personen uit India. Om het werken aan de opdracht met leuke dingen (het werken aan de opdracht is ook leuk trouwens) te combineren heb ik na de laatste keer inkopen doen (afgelopen weekend) een kort bezoek gebracht aan Little India. Smalle kleurrijke straatjes, een drukte van belang, kleine volle winkeltjes die het liefst de stoep en straat gebruiken om hun waren uit te stallen, een sterke geur van kruiden, chaos op de weg en stalletjes met tropisch fruit, groenten, kruiden en eten bepalen het straatbeeld. De foto’s drukken dit nog iets beter uit. Voor het naar huis gaan, werd er nog een late lunch genuttigd, bestaande uit een echt prata. Dit is een dunne dubbelgevouwen “pannekoek”, aan beide kanten bruin gebakken, gevuld met bijvoorbeeld champignons, banaan of kip.

De drukte van de stad, Chinatown en Little India kan in Singapore mooi afgewisseld worden met een bezoek aan de verschillende natuurparken. Het is erg relaxed om een tocht te maken rondom het Mac Ritchie reservoir, dit is inmiddels één keer gebeurd, een tocht van zo’n 15 km. Je loopt door het oerwoud en ziet niets meer van de stad, terwijl je onderweg schildpadden, apen (die je kan naderen tot op een meter afstand), vlinders, hagedissen etc. tegenkomt. Daarnaast is er ook een tree top walk (een brug door de boomtoppen met een lengte van 250m en een maximale hoogte van 25m) in het gebied. Ten slotte heb ik rondgewandeld in de botanische tuinen, waar een indrukwekkende orchideeën tuin met enkele duizenden soorten orchideeën. deel van uit maakt,

De bezienswaardigheden worden voornamelijk in een deel van de weekenden bekeken. Door de week en gedurende het andere deel van de weekenden vordert het afstuderen ook gestaag. Tot nu toe ben ik vooral bezig geweest met, wat je al deels kon lezen, de voorbereidingen voor het veldwerk. De voorbereidingen kosten toch meer tijd dan je inschat, vooral in een vreemde omgeving. Daarnaast heb ik een presentatie gegeven binnen het mangrove lab (onderdeel van de afdeling geografie) met betrekking tot de opdracht en is er gediscussieerd over de verschillende scenario’s die ik ga simuleren. Dit gaat gebeuren met een bestaand model van de Strait of Johor (zeestraat tussen Singapore en Maleisië, die gevalideerd gaat worden met de verzamelde velddata. De komende twee weken staan dan ook volledig in het teken van het veldwerk, ik ben met hulp zo’n dag of 6 in Mandai mangrove te vinden. Waarvan de eerste dag morgen om 5:15u begint.

• 09 Maart 2015 - 15:42

Karina:

Hee Pim!

Mooie onderbreking van het inpakken dit.
    Leuk verhaal weer. Leuk dat je ook zoveel vertelt over het onderzoek.
    Little India ziet er echt heel vrolijk uit:-)
    Woensdag gaat mijn (toch wel iets minder spectaculaire) avontuur beginnen.
    Succes met het veldwerk!

Xx